KONSEP KEEMPAT: KONSEP PEMILIKAN DAN KONSEP PEMBALASAN
Pada asasnya, pemilik berhak melakukan apa sahaja atas peminjam. Dalam konteks Allah adalah Pemilik Segalanya, hanyalah Allah sahaja berkuasa atas Hari Pembalasan kelak. Allah berhak melakukan apa sahaja ke atas hambanya sama ada memasukkan hambanya ke dlm syurga ataupun neraka walaupun di akhirat kelak terdapat pertikaian antara manusia tetapi manusia tidak boleh mempertikai keadilan Allah kerana Allah Maha Adil atas segala-galanya.
Konsep pembalasan pula memerlukan sesuatu untuk membalas. Dan yang paling penting ia memerlukan keadilan. Kerana Allah membalas atas segala perbuatan hambanya secara adil di akhirat kelak. Selain itu, untuk menggapai keadilan, ia memerlukan kepada penyaksian dan pengakuan yang hakiki. Oleh sebab itu, mulut kita dikunci dan anggota lain yang akan menjadi saksi dan pengakuan ke atas kita berdasarkan apa yang kita lakukan di dunia yang fana ini. Sungguh Maha Adil Allah membalas perbuatan hambanya dengan menggunakan saksi dan pengakuan hambanya kerana tika itu, mulut tidak dapat menipu di depan Allah kerana anggota lain seperti tangan dan kaki akan menjawab di hadapan Allah kelak dan kita tidak boleh bersembunyi lagi atas apa yang kita lakukan seperti di dunia ini. Subhanallah sungguh malunya kita di depan Allah kelak tika Allah menunjukkan segala perbuatan kita di khalayak ramai di dunia ini. Mari sama-sama kita muhasabah diri atas segala perbuatan yang kita telah lakukan di dunia ini. Allah Taala telah berfirman di dalam Surah Yasin, ayat 65:
Firman Allah:
Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.
(36:65)
KONSEP KELIMA: KONSEP KEHAMBAAN, PERMOHONAN DAN PENYEMBAHAN
Ia adalah konsep yg paling penting dan adakah kita betul-betul mempraktiskan konsep perhambaan di dalam kehidupan seharian kita selain daripada di dalam solat? Kita ambil contoh yang paling mudah difahami, apabila kita bangun dari tidur, adakah semasa kita bangun, kita mengingat Allah? Atau kita mengingat kerja kita yang tertangguh ataupun kita teringat akan pangkat kita atau kita mengingat hal-hal keduniaan yang lain? Ayuh, mulai saat ini kita tukar paradigma kita dari saat kita bangun dari tidur lagi dengan mengingati Allah kerana takut-takut kita menjadi hamba kepada dunia bukan pada Allah.Nauzubillah. Caranya dengan mengucap syukur pada Allah kerana memberi ni’mat hidup di dunia ini lagi.
Allah mendidik kita apabila kita hendak memohon segala jua permintaan hendaklah kita memohon pada Allah swt. Janganlah kita memohon selain Allah kerana itu adalah perbuatan syirik dan dilaknat oleh Allah SWT. Di dalam konsep penyembahan pada Allah, kita hendaklah melakukan persembahan yang terbaik di depan Allah. Khusyuk adalah kuncinya dan cara untuk khusyuk kita perlu praktis dan mempunyai ilmu dgn mendalaminya dgn org2 yg alim dalam bidang agama spt alim ulama’.
KONSEP KEENAM: KONSEP HIDAYAH DAN KONSEP JALAN YANG LURUS
KONSEP KETUJUH: HAKIKAT KEDEGILAN& KEJAHILAN SERTA KONSEP PASANGAN
Orang yg berada dalam ni’mat kemanisan iman, walaupun org melihat dia di dalam kesusahan tetapi di dalam lubuk hatinya berasa tenang dan indah kerana dirinya dekat dengan Tuhan Pencipta yakni Allah swt.
Dan kita hendaklah memohon berlindung dari orang-orang yg degil iaitu Yahudi dan Nasrani (Kristian). Siapakah Yahudi? Mereka itulah sudah tahu kebenaran yang Nabi ajari mereka tetapi mereka degil dan tetap melakukan kebatilan. Janganlah menjadi degil seperti Yahudi, sudah tahu kebenaran tetapi tetap melakukan maksiat dan kebatilan terhadap Allah.Nauzubillah. Moga kita semua dijauhkan sifat degil Yahudi.
Dan siapa pula Kristian? Mereka inilah melakukan pengibadahan tanpa ilmu yang benar dan mereka ini tidak dibekalkan ilmu yang hakiki, sebaliknya mereka adalah jahil. Jangan juga masukkan diri kita terhadap kejahilan seperti Kristian. Sebab itulah di dalam Surah Al-Fatihah ini kita berdoa agar dijauhkan dua sifat yang keji ini.
Apa pula dimaksudkan dengan konsep pasangan?
Konsep pasangan:
1. Pasangan secara permintaan- Meminta pada Allah agar dikurniakan jalan yg lurus dan minta jauh dari jln yg sesat.
2. Pasangan secara perhambaan-Minta pada Allah versus Minta selain daripada Allah
3.Pasangan org2 beriman versus org2 yg kufur.
Ada sebuah hadith yg menyebut Surah Al-Fatihah adalah interaksi antara hamba dan Allah swt.
Abu Hurayrah was asked, “[When] we stand behind the Imam” He said, “Read it to yourself, for I heard the Messenger of Allah say,
« قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: قَسَمْتُ الصّلَاةَ بَيْنِي وَبَيْنَ عَبْدِي نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ فَإِذَا قَالَ: [الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَـلَمِينَ ]، قَالَ اللهُ: حَمِدَنِي عَبْدِي وَإِذَا قَالَ: [الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ]، قَالَ اللهُ: أَثْنى عَلَيَّ عَبْدِي، فَإذَا قَالَ: [مَـلِكِ يَوْمِ الدِّينِ ]، قَالَ اللهُ: مَجَّدَنِي عَبْدِي وَقَالَ مَرَّةً: فَوَّضَ إِلَيَّ عَبْدِي فَإِذَا قَالَ: [إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ]، قَالَ: هذَا بَيْنِي وَبَيْنَ عَبْدِي وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ، فَإِذَا قَالَ: [اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ - صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّينَ ]، قَالَ اللهُ: هذَا لِعَبْدِي وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ» (Allah, the Exalted, said, `I have divided the prayer (Al-Fatihah) into two halves between Myself and My servant, and My servant shall have what he asks for.’ If he says, [الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَـلَمِينَ ] (All praise and thanks be to Allah, the Lord of existence.) Allah says, `My servant has praised Me.’ When the servant says, [الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ] (The Most Gracious, the Most Merciful.) Allah says, `My servant has glorified Me.’ When he says, [مَـلِكِ يَوْمِ الدِّينِ ] (The Owner of the Day of Recompense.) Allah says, `My servant has glorified Me,’ or `My servant has related all matters to Me.’ When he says, [إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ] (You (alone) we worship, and You (alone) we ask for help.) Allah says, `This is between Me and My servant, and My servant shall acquire what he sought.’ When he says, [اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ - صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّينَ ] (Guide us to the straight path. The way of those on whom You have granted Your grace, not (the way) of those who earned Your anger, nor of those who went astray), Allah says, `This is for My servant, and My servant shall acquire what he asked for.’).” These are the words of An-Nasa’i, while both Muslim and An-Nasa’i collected the following wording, “A half of it is for Me and a half for My servant, and My servant shall acquire what he asked for.
« قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: قَسَمْتُ الصّلَاةَ بَيْنِي وَبَيْنَ عَبْدِي نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ فَإِذَا قَالَ: [الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَـلَمِينَ ]، قَالَ اللهُ: حَمِدَنِي عَبْدِي وَإِذَا قَالَ: [الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ]، قَالَ اللهُ: أَثْنى عَلَيَّ عَبْدِي، فَإذَا قَالَ: [مَـلِكِ يَوْمِ الدِّينِ ]، قَالَ اللهُ: مَجَّدَنِي عَبْدِي وَقَالَ مَرَّةً: فَوَّضَ إِلَيَّ عَبْدِي فَإِذَا قَالَ: [إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ]، قَالَ: هذَا بَيْنِي وَبَيْنَ عَبْدِي وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ، فَإِذَا قَالَ: [اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ - صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّينَ ]، قَالَ اللهُ: هذَا لِعَبْدِي وَلِعَبْدِي مَا سَأَلَ» (Allah, the Exalted, said, `I have divided the prayer (Al-Fatihah) into two halves between Myself and My servant, and My servant shall have what he asks for.’ If he says, [الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَـلَمِينَ ] (All praise and thanks be to Allah, the Lord of existence.) Allah says, `My servant has praised Me.’ When the servant says, [الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ] (The Most Gracious, the Most Merciful.) Allah says, `My servant has glorified Me.’ When he says, [مَـلِكِ يَوْمِ الدِّينِ ] (The Owner of the Day of Recompense.) Allah says, `My servant has glorified Me,’ or `My servant has related all matters to Me.’ When he says, [إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ] (You (alone) we worship, and You (alone) we ask for help.) Allah says, `This is between Me and My servant, and My servant shall acquire what he sought.’ When he says, [اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ - صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِّينَ ] (Guide us to the straight path. The way of those on whom You have granted Your grace, not (the way) of those who earned Your anger, nor of those who went astray), Allah says, `This is for My servant, and My servant shall acquire what he asked for.’).” These are the words of An-Nasa’i, while both Muslim and An-Nasa’i collected the following wording, “A half of it is for Me and a half for My servant, and My servant shall acquire what he asked for.
Akhir kalam...
Ingatlah saudaraku, Apabila terasa selesa, surah ini akan menyebabkan kita berasa sgt bersyukur pada Allah. Tetapi apabila kita menjadi jauh drp Allah, surah ini sebagai penghubung hamba kpd Allah.
Ingatlah saudaraku, Apabila kita dizalimi surah ini akan mengingatkan kita semua apa yg mereka lakukan ke atas kita kelak akan dibalas oleh Allah kelak.
Dan Allah sangat bangga apabila hambaNya memujiNya.
Wallahua'lam.Mohon maaf salah silap dari hamba yg dhaif. Harap berguna untuk kita reflek diri kita yang penuh dgn dosa dan maksiat terhadap Allah sebelum nyawa kita ditarik olehNya. Moga2 kita tergolong dalam orang2 beriman. ameen Ya Rabb..
No comments:
Post a Comment