Wednesday 7 September 2011

Nasihat untuk Sang Pendosa dan katakanlah: Kami Bersalah dan Kami Bertaubat..

Assalamualaikum warahmatullah..

Marilah sama2 kita mengucapkan syukur pada Ilahi dengan limpah kurnia Nya kita dapat menghirup udaranya dan masih bernafas untuk menyembah dan sujud pada Yang Maha Esa. Sembahlah Allah, tidak ada Tuhan untuk kalian kecuali Dia. Siapa pun yang menyembahNya, maka Allah akan menjadi Penolong dan Memenangkannya.

Wahai pelaku dosa dan maksiat..
Datanglah dan berharaplah...
Wahai yang merasa tersayat luka oleh dosa-dosa..
Datanglah, pintu ini terbuka. Kedermawanan selalu datang..

Siapakah daripada kita yang tak pernah salah? Siapakah gerangan manusia yang hanya melakukan kebaikan? Siapakah manusia yang tak pernah meleset jatuh? Wahai pelaku banyak kesalahan, lupakah engkau, bahawa semua manusia memang pelaku kesalahan. Berapa kali ? Padahal engkau mendengar hadith Nabi saw, "Demi Zat yang diriku ada dalam TanganNya, andai kalian tidak berdosa, nescaya Allah akan melenyapkan kalian..."

Maka, jika engkau berdosa, Bertaubatlah dan menyesallah. Tinggalkanlah segala kesalahan yang engkau lakukan. Kembalilah kepada Allah.

Wajah-wajah orang yang bertaubat akan cemerlang berkilauan. Saat mereka mendengar panggilan Rabb Penguasa Alam. "Andai engkau datang kepadaKu dengan kesalahan sepenuh bumi, nescaya Aku akan menemuimu dengan ampunan seluas langit dan bumi." Maka, sungkurkan dirimu di depan pintuNya. Tadahkanlah tanganmu lalu katakan lah, "Wahai Pemberi Ampunan, ampunkanlah segala dosa-dosa ku yang telah aku lakukan padaMu, Kasih sayangMu aku harapkan wahai Rabb Pemilik Semesta.."

Wahai sang pendosa, Ketahuilah bahawa titisan air mata penyesalan, mampu melenyapkan keterpelesetan kakimu dalam dosa. Ketahuilah, engkau berhubungan dengan Yang Maha Penerima Taubat. Yang membuka pintu kembali yang sangat luas di hadapan para pendurjana. Yang menurunkan kitabNya dengan keluasan maaf. Yang kasih sayangNya melebihi kemurkaanNya.



Tidakkah engkau tahu, taubat dari dosa itu mampu melenyapkan kesombongan yang meninggi? Istighfar mampu menyebabkan hancurnya keangkuhan.

Aku tersentuh akhlak yang dipamerkan seorang non muslim lebih setengah abad tahun umurnya di sebuah pasaraya tempat aku membeli barang-barang keperluan, bicaranya penuh dengan kata-kata 'terima kasih' dan 'minta maaf' sambil tersenyum mesra pada pekerja pasaraya itu. Dalam fikiranku indah sungguh akhlaknya, doaku pohonkan mungkin satu hari nanti hidayah Allah akan menyinarinya dan keluarganya dengan akhlak mulianya. Semacam tepat kata pepatah, "Bapa borek anak rintik". Aku lihat anaknya sebegitu rupa memiliki akhlak yang sama dengan ibunya yang tak lekang dengan ucap terima kasih pada pekerja lain. Sungguh rendah dirinya terhadap manusia lain. Ia mengaku salah tatkala melakukan kesilapan. Aku berasa insaf dan syukur pada Allah kerana menunjukkan perkara kebaikan padaku untuk aku turut serta meraih redha Ilahi.InsyaAllah.

Berbahagialah orang yang mengaku kesalahan walaupun ia pahit seperti ubat. Tetapi dengan kepahitan tersebut akan menyembuhkan segala macam penyakit dengan izin Rabb Pencipta Alam Semesta. Ingatlah, mengakui kesalahan adalah sifat kemuliaan.

Berhentilah di depan pintu, katakanlah : "Kami telah bersalah." Katakanlah : " Kami taubat." Angkatlah tanganmu dan katakanlah : "Kami kembali."
" Tidakkah mereka bertaubat kepada Allah lalu Allah mengampuni dosa mereka. Dan Allah Penerima Taubat dan Maha Kasih Sayang." (Al-Maidah :74)
Maha Suci Allah Yang Maha Menerima Taubat orang yang bertaubat.
Taubat itu menghapus apapun yang sebelumnya. Berkata Rasulullah saw, "At Taa-ib minadz dzanbi kaman laa dzanba lahu". Sungguh, orang yang bertaubat dari dosa, sama dengan orang yang tidak mempunyai dosa. Selamatlah  kepada yang bertaubat yang mana cepat kembali kepada Tuhan, yang menitikkan air mata, yang tak berdaya di hadapan Rabb Manusia.



Sesungguhnya orang yang bertaubat memiliki dua kebahagiaan, dua air mata dan dua senyuman..
Kebahagiaan tatkala meninggalkan dosa. Dan kebahagiaan saat bertemu Rabbnya.
Air mata yang menitik saat mengingati masa lalu. Dan air mata yang menitik saat mengingat bagaimana umurnya telah terbuang sia-sia.
Senyuman saat mengingat kurnia Allah swt  yang menjadikannya bertaubat, dan itu adalah nikmat yang tak ada bandingnya. Dan senyuman tatkala dia merasakan dosa telah meninggalkan dirinya.

Taubat akan membuahkan pertolongan. Ia akan mengerti bagaimana hakikat perlindungan. Kerana ia memahami rahsia ubudiyyah iaitu perhambaannya pada Rabbi.

Orang yang kembali pada Ilahi akan berfikir tentang kekurangan dirinya. Menghindarkan segala yang menipu kemegahannya. Ketahuilah, menghina diri kerana kekurangan, memandang diri dengan pandangan rendah dihadapan kebesaran Allah, tidak meredhai apa yang dilakukan oleh hawa nafsu akan memunculkan sikap lembut dan kritis.



Jangan kalian katakan, kini kami masih muda remaja. Berapa banyak pedang yang tumpul dan petarung yang tersungkur. Hingga datang kebinasaan yang sehinggakan melempar ke dalam kuburmu sendiri.
Ingatlah malam pertama di dalam kubur. Tidak ada Tuhan kecuali Allah, betapa dahsyatnya permasalahan di saat itu. Malam tanpa teman dan tiada pendamping. Menggoncangkan hati. Kekuatan yang begitu menusuk. Tanpa kawan, tanpa teman. Kalian telah ditinggal sendirian oleh mereka yang dicintai dan semua sahabat.



Tambatlah hati dengan istighfar. Kerana hati telah terkoyak oleh tangan-tangan dosa besar. Cucilah hati dengan air mata dari debu-debu dosa. Kembalilah pada Yang Mengetahui Hati. Bersikap baik dengan semua makhluk. Sucikan hati dari dendam. Peganglah Al-Quran dan As-Sunnah. Berlarilah dari fitnah. Pasti kalian dapatkan pertolonganNya di saat ujian.

Semulia-mulia mahkota, adalah mahkota agama. Semulia-mulia pakaian adalah pakaian yang melindungi. Kejujuran dan amanah. Pakaian riya adalah pakaian yang rapuh. Selendang kesombongan adalah selendang yang mudah terkoyak. Mengerjakan sunnah, adalah jalan menuju jannah. Menemani para pelaku kejahatan dan pelaku dosa, selalu membawa kerugian dan penyesalan.

Semua pakaian akan lusuh kecuali pakaian taqwa. Barangsiapa yang di dunianya celaka kerana melawan Tuhannya, maka di akhiratnya ia akan lebih sengsara dan celaka. Tertawanlah orang yang ditawan oleh hawa nafsunya. Terhinalah orang yang melawan Tuhannya. Nauzubilllah.

Dan beruntunglah orang yang kembali kepada Tuhannya dengan hati yang suci bersih yang dilimpahi cahaya nur keimanan dan ketaqwaan pada Rabb.

Lagu Hijab oleh Mawi..(link to youtube)


Izinkan aku memohon keampunanMu
Bersimpuh di alam latifMu
Oh tuhan perkenankan nasuhaku
Ku bersyukur Engkau masih memberiku
Pinjaman nyawaMu lalu dapat aku kembali padaMu
Sekilas pandangan engkau tunjukkan
Membahang dengan ganas api nyalaan
Air yang bertitisan hanya mata ini menyaksikan

Nama tinggi terpuji
Segalanya pasti
Ya rahmanu ya rahim
Ya fattahu ya alim
Tuhan aku kembali dengan kefakiran kehambaan


Awal tiada bermula
Akhir tak bersudah
Zahir tidak terasa
Batin tidak bertepi
Ku hadapkan wajah yang bernoda ini
Dengan tunduk kepadaMu
Untuk cari rahmat sepanjang zaman
Engkau padamkan segala kehendak kalbu
Supaya tiada lagi kehendak kecuali diriMu


Awal tiada bermula
Akhir tak bersudah
Zahir tidak terasa
Batin tidak bertepi


Moga2 peringatan ini tersemat di dalam hatiku yang bergelar sebagai "Sang Pendosa" dan dapat kembali kepada Rabb Pencipta Alam Semesta ini.
Wallahua'lam.

2 comments:

  1. isi mantap, gaya bahasa mantap.

    well done & keep it up!

    ReplyDelete
  2. Salam...
    teruskan usaha blogging..
    sgt terkesan...

    Keep the blog alive!
    How many hearts touched- be surprise!
    never will we know how much lives could changed..
    just from a good words we spend each day..

    ReplyDelete